Yeni başlayanlar ve kendini geliştirmek isteyenler

Işık Avcısı Oyunu

Işık Avcısı Oyunu

Gerekli Parçalar

  • 1x Arduino™ Kart
  • 1x Type-C Kablo
  • 1x BreadBoard
  • 21x Erkek-Erkek Jumper Kablo
  • 4x LED (Kırmızı, Mavi, Sarı, Yeşil)
  • 4x Push Buton
  • 1x 200Ω Direnç
  • 3x 100Ω Direnç
  • 4x 10kΩ Direnç

Açıklama

4 pinli push buton, genellikle daha fazla fonksiyonel özelliğe sahip butonlardır ve genellikle belirli türdeki projelerde kullanılır. Bu tür butonlar, genellikle “Tactile Switch” olarak bilinir. 4 pinli push buton’lar, birden fazla durumu algılayabilen ve daha hassas olan butonlardır.

4 Pinli Push Buton Özellikleri:

  1. Dört Pin Yapısı:
    1. 4 pinli butonlar genellikle iki ayrı devreyi kesmek ve bağlamak için kullanılır. Her iki devre birleştirildiğinde, butonun tıklanmasıyla bir bağlantı sağlanır.
    1. Bu butonlar, genellikle iki ayrı kontak setine sahiptir. İki pin normalde açık (NO) durumda olup, buton basıldığında bağlantı kurulur.
  2. Geriye Dönük Direnç:
    1. Buton basıldığında, genellikle bir direnç yerleştirilen bir devreye sahiptir. Bu, butonun “basılı” olduğunu belirlemek için kullanılır.
  3. Basit Kullanım:
    1. Arduino ile bu tür butonlar, dijital giriş pinlerine bağlanarak kullanılabilir. Butona basıldığında, Arduino dijital giriş pininde yüksek veya düşük okuma yaparak olayları tetikleyebilir.
  4. Kapasitif ve Taktik Özellikler:
    1. Bu tür butonlar genellikle taktik yapıya sahip olup, bir yere basıldığında tıklama sesi duyulabilir ve hissedilebilir. Ayrıca, çoklu giriş sağlayan versiyonları da vardır.
  5. Çift Yönlü Kontrol:
    1. Bazı 4 pinli butonlar, bir tür toggle fonksiyonu sağlar. Bu, aynı butonun farklı fonksiyonları (açma/kapama gibi) tetiklemesi anlamına gelir.

LED (Light Emitting Diode), aydınlatma ve görsel bildirimler için kullanılan bir elektronik bileşendir. Bir kontrol algoritması yardımıyla ilgili renk aralıklarının voltajı düzenlenerek tamamen yanması, tamamen sönmesi veya kısmen yanması sağlanır. RGB LED’lerin ortak anot ve ortak katot olmak üzere iki çeşidi vardır. Dolayısıyla devre şemasını kullanılan RGB LED’e göre doğru ayarlamak önemlidir. Ortak katot LED’ler, PWM sinyalinin pozitif kenar tetiklemesi ile aktif olurken ortak anot LED’lerde tam tersi durum söz konusudur.

LED (Light Emitting Diode) Özellikleri:

  1. Çalışma Gerilimi: Genellikle 2V ila 3.3V arasında çalışır. Ancak bu değer LED tipine bağlı olarak değişebilir.
  2. Akım Tüketimi: LED’ler düşük akım tüketir. Genellikle 5 mA ila 20 mA arasında akım çekerler.
  3. Renk Çeşitliliği: LED’ler farklı renklerde gelir: kırmızı, yeşil, mavi, sarı, beyaz, turuncu vb.
  4. Parlaklık: LED’ler yüksek parlaklık sunar ve düşük güç tüketimi ile çalışır.
  5. Dayanıklılık: LED’ler mekanik darbelere ve titreşimlere dayanıklıdır.
  6. Çalışma Ömrü: LED’ler uzun ömürlüdür ve binlerce saat boyunca çalışabilirler.

Arduino projelerinde kullanılan dirençler, elektrik akımını sınırlamak, voltajı düzenlemek ve devreyi korumak gibi önemli işlevler görür. Dirençler, genellikle elektronik devrelerde temel bileşenlerdir ve çeşitli özelliklere sahiptir. İşte Arduino projelerinde kullanılan dirençlerin başlıca özellikleri:

Dirençlerin Özellikleri:

1. Direnç Değeri (Ohm cinsinden)

  • Direncin değeri, bir devredeki elektrik akımının ne kadar engelleneceğini belirler. Direnç değeri ohm (Ω) birimi ile ölçülür.
  • Arduino projelerinde yaygın direnç değerleri: 220Ω, 330Ω, 470Ω, 1kΩ (1000Ω), 10kΩ, 100kΩ gibi çeşitli değerler bulunur.
  • Direncin değeri, elektronik bileşenlerin özelliklerine ve devrenin ihtiyaçlarına göre seçilir.

2. Tolerans

  • Direncin toleransı, direnç değerinin nominal değerden ne kadar sapabileceğini gösterir. Örneğin, %1 toleransa sahip bir direnç, nominal değerinden %1 sapma gösterebilir.
  • Tolerans, genellikle renk kodları veya etiketle belirtilir. Yaygın toleranslar ±1%, ±5% gibi değerlerdir.

3. Güç Rating (Güç Kapasitesi)

  • Direncin güç kapasitesi, direnç elemanının dayanabileceği maksimum güç miktarını belirler. Güç, watt (W) birimiyle ölçülür.
  • Arduino projelerinde kullanılan dirençlerin çoğu genellikle 1/4 watt (0.25W) veya 1/2 watt (0.5W) güç kapasitesine sahiptir.
  • Yüksek güç gerektiren uygulamalarda daha büyük watt değerine sahip dirençler kullanılır.

4. Yapı ve Tip

  • Karbon Film Dirençler: Yaygın olarak kullanılan ve genellikle düşük maliyetli olan direnç türüdür. Karbon filmin üzerine iletken bir katman yerleştirilir.
  • Metal Film Dirençler: Daha hassas ve stabil dirençlerdir. Genellikle daha düşük toleransa (±1% veya daha iyi) sahiptir.
  • SMD (Yüzey Montajlı Dirençler): Bu dirençler, baskılı devre kartlarına doğrudan lehimlenebilir. Genellikle küçük boyutlarıyla öne çıkar.

5. Renk Kodu

  • Dirençler, üzerinde renkli bantlar bulunan bir sistemle etiketlenir. Bu bantlar, direnç değerini ve toleransı gösterir.
  • İlk iki bant, sayısal değerleri, üçüncü bant çarpanı ve dördüncü bant toleransı gösterir.
  • Örneğin, Kahverengi, Siyah, Kırmızı, Altın renkli bir direnç, 1kΩ ±5% direnci olduğunu gösterir.

6. Çalışma Sıcaklığı

  • Direncin çalışma sıcaklığı, genellikle -55°C ile +155°C arasında değişir. Ancak, bu değerler direnç tipine göre farklılık gösterebilir.
  • Yüksek sıcaklıklarda çalışması gereken projelerde, dirençlerin sıcaklık dayanımına dikkat edilmesi önemlidir.

7. Kullanım Alanları

  • Akım sınırlama: LED’ler ve diğer elektronik bileşenler için koruma amaçlı.
  • Gerilim bölücü devreler: Gerilim bölücüsü devrelerinde, voltajı düşürmek için kullanılır.
  • Filtreleme: RC (direnç-kapasitör) devrelerinde, sinyalleri filtrelemek için dirençler kullanılır.
  • Zamanlama ve sayma: Zamanlayıcı devrelerinde, dirençler bir RC zamanlayıcı oluşturur.
  • Çıkış devrelerinde: Arduino’nun dijital pinlerine bağlı sensörler veya anahtarlar için direnç kullanılır.

Bu projede Arduino UNO R4 WIFI kullandık ama istediğiniz bir Arduino kart ile projeyi çalıştırabilirsiniz. Başka bir Arduino kart kullanacaksanız butonların o kartın interrupt pinlerine bağlı olduğundan emin olunuz. Interrupt pinlere karta göre değişmektedir. Kod bölümünde, ratsgele yanan LED’lere karşılık gelen butonlara basılarak oyun oynanır. Yanlış bir butona basılması durumunda oyun tekrardan başlar.

Pin Eşleşmeleri

Kırmızı LED

  • Kısa Bacak –> GND
  • Uzun Bacak –> 4 (Digital)

Mavi LED

  • Kısa Bacak –> GND
  • Uzun Bacak –> 5 (Digital)

Sarı LED

  • Kısa Bacak –> GND
  • Uzun Bacak –> 6 (Digital)

Yeşil LED

  • Kısa Bacak –> GND
  • Uzun Bacak –> 7 (Digital)

Buton 1

  • Pin 1 –> GND
  • Pin 2 –> 5V
  • Pin3 –> 0 (Digital)

Buton 2

  • Pin 1 –> GND
  • Pin 2 –> 5V
  • Pin 3 –> 1 (Digital)

Buton 3

  • Pin 1 –> GND (Digital)
  • Pin 2 –> 5V
  • Pin 3 –> 2 (Digital)

Buton 4

  • Pin 1 –> GND
  • Pin 2 –> 5V
  • Pin 3 –> 3 (Digital)

Kod

Aylin Biçmen avatarı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir